Khasiat Buah Sengkuang Cina

Khasiat Buah Sengkuang Cina - Ubi sengkuang (Pachyrhizus erosus) dikenal dari ubinya (cormus) yang boleh dimakan sebagai komponen bahan rojak ianya boleh dijadikan masker  untuk menyegarkan muka dan memutihkan kulit. Tumbuhan yang berasal dari Benua Amerika Tropika, Di tempat asalnya, tumbuhan ini dikenal sebagai xicama atau jícama.

Ubat untuk sariawan
Kandungan vitamin C yang banyak terdapat dalam ubi sengkuang, dengan kandungan vitamin C yang melimpah ini maka kita dapat menjadikan sengkuang sebagai ubat untuk sariawan ( bibir melepuh ) dan sebagai antioksidan yang baik bagi tubuh kita. Selain itu buah sengkuang ini juga sangat baik untuk diambil bagi mereka yang mengalami gangguan kolesterol. kerana sengkuang mampu membantu menurunkan kadar kolesterol jahat yang ada di dalam darah. 

Masalah penyakit  penyakit ulser
Buah sengkuang baik diambil bagi mereka yang mempunyai masalah penyakit  penyakit ulser. Ini kerana sengkuang kaya dengan sebatian alkali yang berperanan aktif untuk menstabilkan kadar asid perut. Untuk perubatan sebaiknya anda mengambil sengkuang ini tanpa dicampur dengan bahan lain misalnya garam atau pun sambal agar khasiatnya menjadi maksima.

Gula darah tetap dapat dalam keadaan stabil
Sengkuang memiliki rasa manis namun tidak berbahaya bagi  pesakit kencing manis, ini disebabkan rasa manis yang dimiliki oleh sengkuang berasal dari inulin.Inulin ini tidak dapat dicerna oleh tubuh, meskipun rasanya manis tetapi ianya tetap tidak menimbulkan potensi meningkatkan kadar gula darah. jadi gula darah tetap dapat dalam keadaan stabil.

Kesihatan tulang dan gigi
Sengkuang juga kaya dengan zat fosfor serta tinggi  kandungan kalsium. Ianya dapat menjaga kesihatan tulang dan gigi

Wanita yang mengalami manopause 
Bagi seorang wanita yang mengalami manopause maka yang terjadi adalah adanya kerutan dan akan terjadi penuaan. Nah dengan mengonsumsi buah bengkoang ini secara teratur maka penuaan ini dapat dicegah karena bengkoang mengandung banyak fitoesterogen yang berguna untuk mengurangi dampak manopause pada wanita.

Sebagai masker
Sengkuang juga dapat kita gunakan sebagai masker. Dalam hal ini bengkoang memiliki menafaat untuk menjaga kecantikan kerana uakan membantu menghilangkan  tompok dan jeragat di muka.

Mengubati demam
Sengkuang yang memiliki sifat menyejukkan  bermenafaat bagi mereka yang sedang mengalami demam. Caranya, pengambilan sengkuang pagi dan petang,  baik dalam bentuk jus atau diminum secara langsung.

Mengatasi Penyakit ekzema
Ternyata, sengkuang dapat mengatasinya masaalah ekzima. Caranya , iaitu dengan pengambilan sengkuang empat kali seminggu secara rutin.

Menurunkan kadar kolesterol darah
Kolesterol dalam darah yang tinggi dapat juga diatasi dengan mengambil sengkuang. Caranya juga iaitu, jus sengkuang diminum secara rutin.

Mengatasi penyakit kulit
Sengkuang sejak sekian lama diyakini dapat mengatasi beberapa penyakit kulit. Pengambilan bengkoang secara rutin dan teratur untuk mendapatkan hasil yang maksimal dan menyembuhkan.
Mencerahkah kulit

Sengkuang dipercayai dapat memutihkan atau mencerahkan kulit. Jadikan sengkuang yang sudah diparut untuk dijadikan masker di muka . Biarkan sekitar 15 minit dan basuh muka dengan air.
Meneggangkan kulit

Sengkuang sangat banyak manfaatnya bagi kecantikan kulit . Selain memutihkan, mencerahkan, menghilangkan tompok tompok hitam,sengkuang juga dapat meneggangkan kulit kita.

Menyegarkan kulit 
Menafaat lainnya ialah sengkuang juga dapat menyegarkan kulit dengan cara menjadikanya sebagai bedak sejuk. Caranya iaitu dengan memarut 2 biji buah bengkoang atau boleh juga dengan 'diblender;'. Setelah itu hasil parutan ditapis dan dibiarkan  selama 3-4 jam. Ianya akan terjadi endapan tepung pati sengkuang dan ambil patinya campurkan pati tersebut dengan 100 gram tepung beras basah. 

Cara membuat tepung beras basah iaitu, dengan cara merendam beras selama 1-2 minggu lalu dilumatkan. Campuran tepung beras basah dan pati sengkuang tadi tambahkan 1 sudu teh perahan limau nipis. Bentuklah menjadi bulatan bulatan seperti guli. nipiskan dan kemudian keringkan selama 2 jam. Sebelum memakai bedak  sejuk larutkan dulu dengan air lalu dipakai sebagai bedak.

Bengkoang juga dapat dimanfaatkan sebagai masker untuk membantu mencerahkan kulit anda serta mencegah penuaan . Cara membuat masker sengkuang adalah sebagai berikut :

1. Siapkan sengkuang dan kupas hingga bersih
2. Lalu parutlah sengkuang tersebut
3. Pergunakan parutan tersebut untuk masker pada muka
4. Biarkan selama 15-20 minit hingga masker tersebut kering dan setelah itu bolehlah dibilas sampai bersih

sumber :- link

2 comments:

  1. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete